zondag 15 mei 2011

handpop

Op de onderwijs beurs had ik hele mooie handpoppen gezien. Die vond ik alleen een beetje duur. Dus heb ik een poging gedaan om er zelf één te maken. Dat is gelukt. Met de hulp van youtube filmpjes.
Ik heb op geschreven hoe ik het heb gedaan. De maten van het hoofd kloppen niet. Maak het zeker groter dan 30 cm diameter.














Handpop
Benodigdheden:
1 meter antipil fleece in huidskleur.
25 cm imitatie bond, stof voor het haar.
4 knopen, 2x blauw of 2x bruin en 2x zwarte knopen. Voor de ogen.
1 lapje vilt rood.
piepschuim bolletje.
poppenvulling  (ongeveer 30 gram.)
foam 50x50x2 cm.
T-shirt baby met lange mouwen, maat 80.
karton dik.
Duck tape, ander sterk plakband.
Broek maat 80.
Sokken maat 80
0schoentjes maat 80/86

Andere benodigdheden:
Naald en draad
Naaimachine
Lijm
Lijm pistool+ lijm voor het lijm pistool.
Schaar
Patronen
Pen
kopspelden
(filmpjes you tube: how to make puppets?)
http://www.youtube.com/watch?v=bjrhkzZlJJM

Beschrijving: filmpjes op you tube: how to make puppets?
Is heel handig!
Het hoofd en lijf.
Teken het hoofd en het lijf op de minst mooie kant. Op de stof: zie het patroon. Maak het hoofd groter zeker 30 cm in de diameter. (dit staat verkeerd op het pastroon) Leg de stof dubbel en stik met een naaimachine de voor en achterkant vast.  Knip daarna de rest van de stof eraf.
Draai de stof om, nu heb je de mooie kant boven. (Net als de handen)

De mond:
Teken het patroon op het karton, plak het vilt op de andere kant vast. Knip de mond uit en vouw het dubbel, plak op de vouw lijn een stukje plakband. Nu heb je een “happer”. Knip in de het hoofd een opening voor de mond. Ongeveer 1 cm kleiner dan de mond. Zie patroon.
Doe de mond in de opening, maak een lip van ongeveer 1 cm. Plak de mond vat met het lijmpistool in het hoofd.

Opvullen van het hoofd.
Ik heb een stuk van 30x30 cm foam gebruikt. Kijk de youtube filmpje om te zien hoe je dat stuk in het hoofd stopt. Kost even tijd voordat dit goed zit. Ik heb een strookje foam van ongeveer 2 cm gebruikt als kin.

De ogen, het haar, oren en de neus.
Ik heb een piepschuim bolletje gebruikt en die doormidden geknipt . (als je dat snel doet geeft het geen rommel.)  Vouw er een stukje fleece over, heel strak, pak het overige stof bij elkaar en doe er een touwtje omheen. Plak de neus op het hoofd met het lijmpistool.

Voor het haar heb ik een stuk imitatiebond gebruikt.  Van ongeveer 25 x 30 cm. Leg de stof over het voorhoofd zo dat het mooi zot aan de voorkant van de pop. Zet dit vast met naald en draad en daarna heb ik het vast geplakt met het lijmpistool.

Voor de ogen heb ik twee knoopjes op elkaar gebruikt. Een blauwe en een zwarte. Ik heb de oogjes als laatste vast genaaid met de hand. Op het hoofd.

Oren: leg het patroon op de stof, trek het over , stik over de lijn heen en knip het uit. Draai de stof om en je hebt een oor.

Het lijf.
Het hoofd is eerst af. Nu heb je nog een flap stof over aan de onderkant.  Ik heb 20 cm omgevouwen iets opgevuld met poppenvulling en dichtgenaaid met de hand. Dan kun je er nog steeds in met je hand.
Het T-shirt aantrekken en de boord vast naaien aan het nekje van je pop.
Aan de onderkant het ik het T-shirt opgelaten, en naar binnen gevouwen. De handen maak je vast aan de mouwen van het T-shirt.









De handen.Trek je eigen hand met gespreide vingers over op een papier. Teken met een ruimte van 2cm rond om je hand het patroon. Ik heb een voorbeeld patroon gemaakt maar, daar passen mijn handen in, en misschien niet die van jou.
Teken de handen op de stof (werkt het zelfde als het lijf en hoofd.) Vouw de stof dubbel. En stik over de lijnen heen. Knip het daarna uit en draai de hand om. Stop de hand in de mouw en naai dat vast. Knip  nu voorzichtig door één zijde van de stof een opening, zo kunnen je eigen hand er in.
Dan kan de pop ook iets pakken. Vul de armen een beetje op met poppen vulling, daar kan je bij als je tussen het T-shirt en de buik.

Broek en benen.
Broek maat 80.
Sokken maat 80
schoentjes maat 80/86

Gebruik voor de benen een lap stof van 20cmx35cm.
Vouw dat dubbel in de lengte. stik het vast in de lengte. Draai de stof.
vul de "buis" op met fulling. De benen het ik aan de boven kant vast gestikt aan de broek. Aan de onderkant heb ik een opgevult sokje als voet gebruik. Daar een eigenwijs schoentje over heen en je bent klaar.
Ik het de broek dubbelgevouwen aan de bovenkant en vast gemaakt aan de voorkant van de buik. Zo dat je er nog met je hand in kan.


Als je er niet uit komt laat een bericht achter, dan kan ik je helpen. 

Het resultaat:

TOMMIE de Handpop.







 




14 opmerkingen:

  1. Wow, wat ben jij ongelofelijk crea! Heb je echt super gedaan! Je hebt niet alleen een hoop geld bespaard, ook een berg respect verdiend en waarschijnlijk heb je er nog lol aan beleefd ook. Heel goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige pop is dit geworden! Dank je voor het plaatsen van de beschrijving. Ben benieuwd naar Tom zijn avonturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige pop!
    Ik werk bij verstandelijk gehandicapten en daar hebben we er ook eentje, maar ook om gewoon zelf te hebben is het super!
    Ga het zeker binnenkort proberen en hoop dat ik er uit kom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste

    Ik vroeg me af welke foam dit is. Ook had ik graag geweten hoe groot uw isomobol is.
    Ik vond uw pop fantastisch en zou er ook aan beginnen.

    Mvg Justien Catteeuw

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Justien,

    Ik heb foam gebruikt, wat ook wel in stoel kussen gebruikt wordt. In de betere stoffen winkel kan je het vast vinden. Het is ongeveer 2.5 cm dik, ja kan het in platen kopen. Succes! Met het maken van je pop! Groetjes! Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi! Ik vroeg mij af waar je de stof had gekocht. Ik kom alleen maar echt roze tegen....ik wil graag de huidskleur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de stof bij Jan Sikkens of de stoffenkraam in assen gehaald. Het is eerder licht bruine stof dan echt abrikoos.
      Ik hoop dat je het zo kan vinden! gr. Annemiek

      Verwijderen
  7. Hey, ik snap niet goed hoe je de mond moet maken. en in het hoofd steekt....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Annemiek .wat onwijs veel leuke patronen .kikker ga ik zeker haken met z,n vriendjes en de handpop ga ik in Nov .proberen .lekker weer dan om achter je naaimachine te zitten .woon nu in Spanje april/okt.
    Gr urselien en bedankten voor 😘☀️💃🏼💃🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Annemiek,
    Ik bewonder jou echt voor jouw creatief talent!! Ik ben zelf geen expert in het knutselen,maar ik zou ontzettend graag zo'n handpop gebruiken voor mijn speellesjes Frans. De anti pil fleece stof kan ik echter niet vinden hier in België ... is er een alternatief? Alvast bedankt en nogmaals .. chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Annemiek,
    Heb je ook een patroon voor de benen, voeten en armen?
    Ik vind je pop geweldig en wil deze graag namaken voor mijn examen en om later op stage te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Annemiek,

    Ik ben je pop aan het maken maar loop vast met het foam in het hoofd, kan ook het filmpje helaas niet vinden. Moet ik een vorm maken van de foam of zo in zijn geheel in hrt hoofd. Ik hoop op antwoord want ik wilde pop graag maken voor op de dagbesteding voor mensen met een verst. Beperking. Groetjes Milica

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...